Aprílové Film.sk hovorí s producentom Milanom Stráňavom a predstavuje aktuálne domáce snímky

Aprílové číslo mesačníka Film.sk vytvára obraz bohatosti slovenskej kinematografie. Predstavuje až štyri domáce filmy, ktoré majú premiéru, a päť ďalších slovenských titulov reflektuje v recenziách. V rozhovore s producentom Milanom Stráňavom sa venuje nielen pozadiu vzniku filmu Únos so silnou spoločenskou témou, ale číslo preniká aj do fungovania filmových klubov na Slovensku i v okolitých krajinách.


TS / 10. apríl 2017

Film Mariany Čengel Solčanskej Únos pritiahol do kín už viac ako štvrť milióna divákov a zároveň sa stal témou celospoločenskej diskusie. Jeho producent Milan Stráňava pre Film.sk hovorí o jeho vzniku, pôvodnej zostave autorov či komplikáciách, ktoré ho sprevádzali počas príprav. V Rozhovore odpovedá tiež na otázky týkajúce sa nedokončeného filmu Dunajská sága a pripravovaných projektov Návraty k Dubčekovi či Generál o Milanovi Rastislavovi Štefánikovi, ktorý pripravuje rovnako režisérka Mariana Čengel Solčanská. Časopis predstavuje aj ďalšie filmové osobnosti. V Profiloch pri príležitosti významných výročí približuje filmového architekta a scénografa Romana Rjachovského, ktorý sa v apríli dožíva osemdesiatky, a režiséra a scenáristu dokumentov a spravodajských šotov Milana Černáka, ktorý oslavuje  osemdesiat päť rokov. V spomienkach sa Film.sk vracia k tvorbe legendy slovenského animovaného filmu Viktora Kubala, od ktorého úmrtia uplynie tento mesiac dvadsať rokov.

Záber na slovenské filmy je v aprílovom čísle mimoriadne široký. V rubrike Novinky časopis približuje Cuky Luky Film režiséra Karla Janáka o dvoch afektovaných shopoholičkách v podaní Petry Polnišovej a Zuzany Šebovej, ďalej dva koprodukčné filmy Cez kosti mŕtvych Agniezsky Holland, ocenený na Berlinale cenou Strieborný medveď – Cena Alfreda Bauera o pokrivených hodnotách súčasnosti, a Vlk z Královských Vinohrad, posledný film režiséra Jana Němca o jeho vlastnom živote. Medzi Novinkami je aj dokumentárny debut Márie Rumanovej Hotel Úsvit o letargii zabudnutého mesta Čierna nad Tisou a jeho obyvateľoch.

Súbor recenzií reflektuje päť noviniek. Film Piata loď od Ivety Grófovej hovorí slovami filmovej teoretičky Kataríny Mišíkovej aj o tom, že obranou pred ustavične zraňovanými citmi nie je znecitlivenie, ale objavenie novej senzibility v intenzívnom vnútornom prežívaní. Film Únos recenzuje filmová vedkyňa Jana Dudková, pre ktorú  v kontexte režisérkinej tvorby predstavuje film výrazný posun od historicky vágnych časov a utopických priestorov k nedávnej, úplne konkrétnej politickej minulosti, no z hľadiska ideovej konzistencie o až taký posun nejde. Podľa filozofa a estetika Petra Michaloviča, autora recenzie filmu Masaryk v réžii Juliusa Ševčíka, ide o remeselne dobre nakrútený komerčný film, ktorý nevtieravo vychádza v ústrety divákom. Nový dokument režiséra Roberta Kirchhoffa Diera v hlave je

o spomienkach na rómsky holocaust, na vraždenie, ktoré počas druhej svetovej vojny narástlo do obludných rozmerov. V recenzii filmový teoretik Martin Ciel zdôrazňuje, že jeho základom je formálna aj významová rôznorodosť, film je skladačkou udalostí v čase. Blok recenzií uzatvára Obchádzka na ceste k dokonalej ilúzii od režiséra Róberta Fiľa, malý film, ktorý putuje po niekoľkých slovenských kinách a tichučko chce niečo oznámiť.

V téme sa časopis zameral na prieskum situácie klubového hnutia v krajinách V4. Nadväzuje na marcovú diskusiu venovanú filmovým klubom na 24. MFF Febiofest. Téma vychádza z poznania klubového prostredia na Slovensku a predstavuje rôzne modely fungovania aj v okolitých krajinách, konkrétne v Českej republike a v Poľsku. Pomenúva súčasné základné problémy klubov a prostredníctvom zástupcov klubového hnutia v jednotlivých krajinách prejudikuje aj ich budúcnosť. V rubrike Ohlasy časopis dôsledne reflektuje Medzinárodný festival filmových klubov Febiofest a jeho filmový i sprievodný program v Bratislave. Festival sa prezentoval zvládnutou dramaturgiou, ktorá mala čo povedať rôznorodým skupinám filmových fanúšikov.

V pravidelných rubrikách časopisu si záujemcovia prečítajú aj to, na čom pracujú dokumentarista Pavol Pekarčík, režisér Pavel Gejdoš a producent Peter Neveďal. V rubrike Moje obľúbené slovenské filmy „tie svoje“ predstavuje výtvarník Dušan Kállay, a v rubrike Myslím si o cnosti hovoriť pravdu na pôde vedeckého spoločenstva hovorí filozof a estetik Peter Michalovič. Na aprílové Tipy mesiaca z programu Kina Lumière upozorňuje programový riaditeľ MFF Bratislava Pavel Smejkal. Ďalšie rubriky prinášajú podujatia na Slovensku a so slovenským filmom v zahraničí, prehľad distribučných premiér, filmové týždenníky Týždeň vo filme z archívu SFÚ v programe televízie TA3, výročia v slovenskej kinematografii, aktuálne uzávierky, rebríček najpredávanejších publikácií a DVD nosičov v predajni Klapka.sk a ďalšie informácie Z filmového diania. Súčasťou čísla je aj vkladaná príloha Podporené a nepodporené projekty v Audiovizuálnom fonde (AVF) v roku 2016 s úvodným slovom riaditeľa AVF Martina Šmatláka.


Mesačník o filmovom dianí na Slovensku Film.sk vydáva Slovenský filmový ústav (SFÚ), v roku 2017 vstúpil do 18. ročníka. Aktuálne číslo Film.sk 4/2017 je v predaji od 3. apríla 2017 za 1 € vo vybraných slovenských kníhkupectvách, v predajni SFÚ na Grösslingovej ul. 43 v Bratislave – Klapka.sk a v Kine Lumière. Pre záujemcov o kúpu Film.sk 4/2017 v predajni Klapka.sk je pripravená akcia: zdarma DVD s filmom Krvavá pani (1980) režiséra Viktora Kubala.

Viac na www.filmsk.sk a na https://www.facebook.com/mesacnikfilmsk/?fref=ts.


Kontakt: Simona Nôtová, tlačová tajomníčka SFÚ
tel.: +421 2 57 10 15 42, fax: +421 2 52 73 32 14,
simona.notova@sfu.sk