Novembrové číslo Film.sk pomenúva témy nových filmov a hovorí s režisérom Petrom Kerekesom

Obsahom novembrového čísla Film.sk sú nové filmy rôznych podôb a autorských prístupov. Zo slovenských a koprodukčných titulov mesačník predstavuje novinky DOGGSvet podľa Daliborka, v recenziách hodnotí snímky Mečiar Terezy Nvotovej, Vábenie výšok Pavla Barabáša, Ťažká duša Mareka Šulíka i zahraničné tituly Bez lásky Andreja Zviaginceva a 120 tepov za minútu Robina Campilla. V rozhovore s Petrom Kerekesom Film.sk približuje viaceré jeho rozpracované projekty.


TS / 16. november 2017

Peter Kerekes je veľmi produktívny režisér a producent. Redakcia s ním naposledy hovorila pred štyrmi rokmi v súvislosti s celovečerným filmom Zamatoví teroristi, ktorý nakrútil v spolupráci s Ivanom Ostrochovským a Pavlom Pekarčíkom. Odvtedy rozpracoval veľa ďalších projektov a prvý z nich,  koprodukčný dokument Svet podľa Daliborka v réžii Víta Klusáka, práve prichádza do kín. Kerekes v rozhovore však okrem tohto filmu hovorí aj o pripravovanom dokumente Baťa, prvý globalista, hranom filme Cenzorka, no aj o ďalších projektoch i súčasnej spolupráci s RTVS.

V Novinkách časopis predstavuje tri slovenské filmy. Hraný film DOGG, ktorý pracuje s témou strachu prostredníctvom štyroch poviedok štyroch režisérov Slavomíra Zrebného, Viliama Csina, Enrika Bistiku a Jonáša Karáska. Vo Film.sk o vzniku filmu hovorí producent Maroš Hečko i samotní tvorcovia. Z dvoch minoritných koprodukčných projektov Film.sk predstavuje portrét nežného neonacistu Svet podľa Daliborka režiséra Víta Klusáka, ktorý hovorí, že filmom sa snažil ukázať, z akého podhubia sa rodí nová vlna neznášanlivosti a rasizmu. Premiéru tento mesiac má aj tretí, posledný film z rodinnej ságy režiséra Jana Hřebejka Záhradníctvo: Nápadník, ktorý je podľa Hřebejkových slov romantickou komédiou a reprezentuje návrat k poetike filmov Musíme si pomáhať (2000) a Pelíšky (1999).

Bohatá je tentoraz rubrika Recenzia, v ktorej Film.sk reflektuje päť filmov. Francúzska snímka 120 tepov za minútu Robina Campilla, ktorá na MFF Cannes získala Grand Prix, Cenu FIPRESCI, Cenu Françoisa Chalaisa a cenu Queer Palm, hovorí o aktivistoch z parížskej pobočky hnutia ACT UP, snažiacich sa dosiahnuť, aby sa ochorenie AIDS dostalo do bežnej verejnej diskusie, a bojujúcich s otupenosťou vlád a machináciami farmaceutických firiem. V prospech filmu hovorí nesentimentálny prístup k téme, ideálnej na srdcervúcu drámu. Film Bez lásky ruského režiséra Andreja Zviaginceva, ktorý v Cannes získal Cenu poroty, sleduje rozvádzajúci sa manželský pár v strednom veku, ktorému sa stratí dieťa. Je to príbeh dvoch ľudí, ktorí sa sebe navzájom i synovi odcudzili, no zároveň je výstižnou výpoveďou o emocionálnom stave spoločnosti, ktorá sa individualizovala a vnútorne odcudzila do deštruktívnych rozmerov.

Dokumentárny film Terezy Nvotovej Mečiar recenzuje filmová teoretička Jana Dudková, ktorá poznamenáva, že film môže pôsobiť ako kalkul, no ide o vysoko funkčný kalkul. Ukazuje, že krajina, ktorá sa dostala do NATO a EÚ, stále skrýva rovnaký

príbeh o východoeurópskom zloduchovi schopnom donekonečna meniť masky. Dokument Mareka Šulíka Ťažká duša podľa filmovej teoretičky Kataríny Mišíkovej vykresľuje rómske žalostné piesne nie ako muzeálny folklór, ale ako živú súčasť rómskej kultúry a je pozvánkou na lepšie porozumenie vnútornému svetu rómskej komunity. Nový dokument Pavla Barabáša Vábenie výšok recenzuje filmový publicista Radovan Holub a pripomína, že dokumentarista sa v poslednej tvorbe vracia na Slovensko a s určitou nostalgiou sa rozhliada po krajine, kde vznikali jeho prvé filmy. Blok recenzií dopĺňa aj poznámka filmovej historičky Jeleny Paštékovej o filme Martin Ťapák, ktorý o svojom otcovi režisérovi nakrútil jeho syn Marek.

Téma je venovaná filmárskym profesijným združeniam a predstaveniu ich činnosti, ktorú časopis otvoril už v októbrovom čísle. V druhej časti čitateľov zoznamuje s trojicou producentských asociácií, sú to Slovenská asociácia producentov v audiovízii, Asociácia nezávislých producentov a Asociácia producentov animovaného filmu. Reportáž v čísle je venovaná nakrúcaniu celovečerného debutu Teodora Kuhna Ostrým nožom, ktorý na prípade vraždy vysokoškolského študenta Daniela Tupého poukazuje na zlyhávanie slovenskej justície a v Ohlasoch sa Film.sk vracia na osemnásty ročník medzinárodného festivalu dokumentárnych filmov  Jeden svet, ktorého hlavnou témou bola dôvera. V rubrike Aktuálne Film.sk informuje o nových úpravách programu Audiovizuálneho fondu Podpora návštevnosti slovenských kinematografických diel, ktoré budú platiť pre budúcoročných žiadateľov o dotáciu.

V pravidelných rubrikách časopisu si záujemcovia prečítajú aj to, na čom pracujú zvukárka Denisa Uherová, režisér Jakub Julény a kameraman a producent Peter Kelíšek. V rubrike Moje obľúbené slovenské filmy o svojich favoritoch píše maliarka a ilustrátorka Martina Matlovičová, v rubrike Myslím si o skúsenostiach s programom Audiovizuálneho fondu Podpora návštevnosti slovenských kinematografických diel hovorí predseda Združenia prevádzkovateľov kín Jozef Valachovič a na vybrané tituly z Filmotéky Kina Lumière upozorňuje filmová historička Eva Filová. Rozsiahla je tentoraz rubrika Kalendárium s podujatiami na Slovensku a so slovenským filmom v zahraničí, časopis tiež prináša prehľad distribučných premiér na mesiac november, filmové týždenníky Týždeň vo filme z archívu SFÚ v programe televízie TA3, výročia v slovenskej kinematografii, nové filmové publikácie a DVD nosiče, aktuálne uzávierky, rebríček najpredávanejších publikácií a DVD nosičov v predajni Klapka.sk a ďalšie informácie Z filmového diania.


Mesačník o filmovom dianí na Slovensku Film.sk vydáva Slovenský filmový ústav (SFÚ), v roku 2017 vychádza jeho 18. ročník. Aktuálne číslo Film.sk 11/2017 je v predaji od 3. novembra 2017 za 1 € vo vybraných slovenských kníhkupectvách, v predajni SFÚ na Grösslingovej ul. 43 v Bratislave – Klapka.sk a v Kine Lumière. Pre záujemcov o kúpu novembrového čísla Film.sk 11/2017 v predajni Klapka.sk a v Kine Lumière je pripravená akcia: zdarma DVD November 1989 – Očami slovenských dokumentaristov.


Kontakt: Simona Nôtová, tlačová tajomníčka SFÚ
tel.: +421 2 57 10 15 42, fax: +421 2 52 73 32 14,
simona.notova@sfu.sk